Nadchodzą długo zapowiadane zmiany zasad egzaminowania przyszłych kierowców. W lutym 2012 roku zmieni się forma testów teoretycznych na wszystkie kategorie, a prawo jazdy na szybsze motocykle będzie można zdobyć dopiero w wieku 24 lat
fot. Agencja Gazeta |
Wielkimi krokami zbliża się termin wejścia w życie pierwszych zapisów Ustawy o kierujących pojazdami. Cel? Zmniejszenie liczby ciężkich wypadków drogowych i podniesienie kwalifikacji kierujących ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Statystyki wskazują, że najliczniejsza grupa kierowców uczestniczących w wypadkach to osoby w wieku 18-24 lat, posiadające prawo jazdy krócej niż 2 lata.
Jak jest, a jak będzie
Teraz egzamin teoretyczny to najmniejsze zmartwienie kursantów - w ciągu 25 minut trzeba odpowiedzieć na 18 pytań z bazy ok. pięciuset. W każdym przypadku egzaminowany ma do wyboru trzy opcje, a w razie wątpliwości może wrócić i sprawdzić poprawność udzielonej odpowiedzi. Przy odrobinie samozaparcia wystarczy kilka dni przed egzaminem przysiąść i... wkuć. Właśnie, ale co później zostaje z tej wiedzy w głowie?
To samo pytanie zadali sobie urzędnicy i w ramach nowych przepisów zmienili zasady teoretycznego egzaminu na prawo jazdy. Baza wzrośnie do ponad tysiąca pytań, które będą sprawdzać wiedzę na temat tych samych zagadnień w różnych aspektach. Zwiększy się liczba zadań, a egzamin zostanie podzielony na część ogólną (20 pytań) i specjalistyczną (12 pytań). Nie będzie już pytań wielokrotnego wyboru; w niektórych trzeba będzie wybrać jedną z trzech odpowiedzi, a w innych wskazać tylko "tak" lub "nie". Zmieni się również system punktacji, uzależniony od poziomu trudności zadań (dotychczas wszystkie pytania były punktowane jednakowo). Nie wiadomo jeszcze, czy baza pytań będzie ogólnodostępna.
Symulacje drogowe
To kolejna nowość. Po obejrzeniu filmu egzaminowany będzie musiał w ograniczonym czasie wskazać poprawną odpowiedź. Uwaga! Do raz udzielonej i zatwierdzonej odpowiedzi nie będzie już powrotu. Dlaczego?
- Dotychczas przyszli kierowcy nie czytali kodeksu, tylko uczyli się pytań i odpowiedzi na pamięć. Rekordziści opuszczali salę egzaminacyjną już po trzech minutach - tyle zajmowało im "wystukanie" prawidłowych odpowiedzi, inni wałkowali pytania i wracali do nich wielokrotnie. A na drodze nie ma czasu na zastanawianie się - mówi Marek Bielicki, instruktor z łomżyńskiej szkoły nauki jazdy.
- To rozwiązanie nawiązuje do dobrych tradycji, znanych z innych krajów europejskich. Dotychczasowy system testów nie uczył zachowań na drodze, zmuszał jedynie do wzrokowego zapamiętywania pytań. Symulacje w czasie rzeczywistym mogą nauczyć kursantów zachowania w konkretnych sytuacjach drogowych. Ważne, by testy przestały być wreszcie ogólnodostępne, a baza pytań regularnie się zmieniała - dodaje Wojciech Pasieczny z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej policji.
Czy warto próbować zdawać na starych zasadach? O zdobyciu uprawnień kategorii A nie ma już co marzyć - szkoły rozpoczęły właśnie przerwę zimową i do marca nie uczą jazdy na motocyklach. Co prawda w nowych przepisach jest luka, która uniemożliwia motocyklistom uzyskanie prawa jazda do stycznia 2013 roku, ale urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury obiecali niedługo przygotować stosowną nowelizację w tej sprawie. W nieco lepszej sytuacji są ci, którzy zechcą zdobyć prawo jazdy kategorii B. Liczba wolnych miejsc szybko jednak topnieje - wiele szkół przeżywa oblężenie kursantów.
Niestety, o kilkadziesiąt złotych wzrosną ceny egzaminów (dla przypomnienia, koszt udziału w egzaminie teoretycznym wynosi teraz 22 zł, a w praktycznym na kategorię B - 112 zł). Zmienią się nie tylko zasady egzaminu teoretycznego, ale i zadania na placu manewrowym. Motocyklistów czeka m.in. test z omijania przeszkody oraz slalom.
Prawo jazdy dla 14-latków
Limity wiekowe do kierowania pojazdami
14 lat - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii AM;
16 lat - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A1, B1 i T;
18 lat - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;
20 lat - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2;
21 lat - dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW, jeżeli osoba posiada prawo jazdy kategorii A;
24 lata - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez 2 lata prawa jazdy kategorii A2.
Koniec z bezterminowym prawem jazdy
Okres próbny dla początkujących
Po popełnieniu dwóch wykroczeń kierowca objęty okresem próbnym zostanie skierowany na kurs reedukacyjny, a po popełnieniu trzech wykroczeń lub jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym (np. jazda pod wpływem alkoholu - powyżej 0,5 promila) - straci prawo jazdy. W trakcie kursu trzeba też będzie odbyć specjalne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podobne rozwiązanie zastosowano już w innych państwach europejskich.
Nowe kursy reedukacyjne
Kalendarium zmian
Nowa ustawa o kierujących pojazdami, w tym zasady egzaminowania kierowców, wchodzi w życie 11 lutego 2012 roku. Wśród zapisów są jednak wyjątki. Dopiero od 1 stycznia 2013 r. zaczną obowiązywać zapisy mówiące o kontroli ośrodków szkoleniowych, okresie próbnym dla nowych kierowców oraz kursach reedukacyjnych, a 19 stycznia 2013 r. - m.in. przepisy dotyczące kategorii AM.
źródło: wyborcza.pl