Kandydat na kierowcę ma jeździć z przyczepką po mieście, a motocyklista ćwiczyć na koleinach i szutrze.
Już za dwa miesiące powinny obowiązywać nowe, ujednolicone zasady dla kursantów. Szczegóły wyjaśnia projekt rozporządzenia w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.
Dokument pozbawia instruktorów nauki jazdy pełnej niezależności w decydowaniu o tym, czego mają uczyć przyszłych kierowców podczas wykładów i zajęć praktycznych. Instruktorzy będą mieli z góry narzucony
– Pozwoli to na przekazywanie jednolitej wiedzy w ośrodkach szkolenia kierowców – wyjaśnia resort transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
W załączniku do rozporządzenia opisano szczegółowo, jak taka nauka ma wyglądać. Z opracowanymi tabelami mogą zapoznać się również osoby chcące zdobyć prawo jazdy. W ten sposób dowiedzą się, co czeka ich na kursach.
Przykładowo kandydaci na kierowców obowiązkowo będą musieli dwie godziny pojeździć z
lekką przyczepą. Ma to uświadomić kursantowi m.in. dłuższą drogę hamowania z takim obciążeniem.Przyszły kierowca pozna też dokładną technikę pokonywania zakrętów. Instruktor ma nauczyć kursanta jeździć w taki sposób, by przy dojeżdżaniu do łuku lub zakrętu potrafił on odpowiednio dociążyć przednią oś pojazdu, co w konsekwencji pozwoli bezpieczniej pokonać zakręt.
W przypadku motocyklistów będą np. ćwiczenia w jeżdżeniu po koleinach. Instruktor będzie również prowadził kursanta po drogach gruntowych, by poznał technikę jazdy po szutrze.
Ministerstwo wskazuje ponadto, jak ma wyglądać omówienie niektórych tematów i na co należy zwrócić uwagę. Programy zawierają wskazówki, czy daną część szkolenia poprowadzić w formie wykładu, pogadanki, pokazu slajdów, czy może pokazać film sytuacyjny.
W przypadku zajęć praktycznych wskazano np., by niektóre elementy szkolenia przeprowadzono na drogach, gdzie panuje nieduży ruch.
Dodatkowe godziny po oblanym egzaminie?
Zmiana programów nauczania to nie jedyne nowości, jakie czekają kursanta. Po zmianach osoby, które obleją trzy razy egzamin praktyczny na prawo jazdy, nie będą już musiały wykupywać dodatkowych jazd szkoleniowych. Ministerstwo postanowiło zlikwidować tzw. szkolenie dodatkowe.
Obecnie jest ono obowiązkowe, a przepisy wymieniają trzy rodzaje szkoleń. Pierwsze – podstawowe – przechodzi każdy kandydat. Drugie – uzupełniające – można przejść na własne życzenie. Trzecie – dodatkowe, którego już nie będzie – jest obligatoryjne po trzech oblanych egzaminach.
Projekt rozporządzenia w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców znajduje się obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych. Przedstawione w nim zmiany mają wejść w życie 11 lutego 2012 roku.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl