Od 11 lutego przyszłego roku zmienią się zasady zdawania egzaminu praktycznego. Będą też nowe kategorie uprawniające m.in. do jazdy na kładach. Wchodzi bowiem w życie nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami.
fot. M. Bielecki |
Jeśli chodzi o egzamin teoretyczny zmiany są rewolucyjne. Zamiast 18 pytań będzie ich 32. Egzaminowani będą zdobywać punkty za poszczególne zadania.
20 pytań będzie z wiedzy podstawowej, natomiast 12 ze specjalistycznej – informuje Wioletta Myszkowska, egzaminator nadzorujący z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Szczecinie.
Podstawowa wiedza dotyczy przepisów ruchu drogowego, bezpieczeństwa z zakresu wszystkich kategorii. Specjalistyczne pytania dotyczą już konkretnej kategorii, np. motocykla.
Jednokrotny wybór i punkty
W przypadku pytań z wiedzy podstawowej będziemy odpowiadać na zasadzie jednokrotnego wyboru: tak/nie. Będzie jedna prawidłowa odpowiedź. W przypadku pytań specjalistycznych będą 3 warianty z jedną prawidłową odpowiedzą.
Nowe przepisy wprowadzają też gradację odpowiedzi ze względu na stopień trudności – wyjaśnia nasza ekspertka. – Będą pytania za 1 i za 3 pkt. Maksymalnie do zdobycia będą 74 punkty. Minimum punktowe, aby egzamin był zdany – to 68 pkt. Czas egzaminu jak do tej pory – 25 minut.
Baza pytań
Bazę będzie stanowiło około 1000 pytań dotyczących wszystkich kategorii.
– Zamysł jest taki, by przyszli kierowcy uczyli się przepisów a nie odpowiedzi na pamięć – wyjaśnia Wioletta Myszkowska. – To jest słuszne założenie.
Nowe kategorie
Pojawi się nowa kategoria prawo jazdy – AM – posiadacze będą mieli uprawnienia do jazdy lekkimi pojazdami 4-kołowymi, czyli kładami oraz motorowerem. Pojawi się również kategoria A2 dla motocykli o mocy do 35 kW.
W przypadku kategorii A osoby, które zdawać będą na prawo jazdy po raz pierwszy, będą musieli mieć ukończone 24 lata. Do tej pory wymagany wiek to 18 lat. Jeśli chodzi o kategorię A1, na motocykle o pojemności do 125 cm sześć., bez zmian – trzeba mieć ukończone 16 lat.
Nowe elementy w praktycznym na motocykle
Nie tylko pojawiają się nowe kategorie. W egzaminie praktycznym przyszłych kierowców motocykli też będą zmiany.
Egzaminowani będą musieli wykonać szybki slalom między pachołkami przy prędkości 30 km/h – informuje nasza ekspertka. – Zupełnie nowym elementem będzie również ominięcie przeszkody przy prędkości 50 km/h. Będzie to prawdopodobnie przeszkoda z kierunkowskazami prawym i lewym. W ostatniej chwili jeden się włączy by zasugerować stronę, z której przeszkoda ma być ominięta.
Taki element na placu manewrowym pozwoli egzaminatorowi sprawdzić technikę jazdy kandydata na kierowcę przy dużych prędkościach, balansowanie ciałem no i oczywiście refleks – tłumaczy Myszkowska. – Plac manewrowy będzie więc zmieniony. Pojawią się też urządzenie mierzące prędkość.
W przypadku pytań z wiedzy podstawowej będziemy odpowiadać na zasadzie jednokrotnego wyboru: tak/nie. Będzie jedna prawidłowa odpowiedź. W przypadku pytań specjalistycznych będą 3 warianty z jedną prawidłową odpowiedzą.
Nowe przepisy wprowadzają też gradację odpowiedzi ze względu na stopień trudności – wyjaśnia nasza ekspertka. – Będą pytania za 1 i za 3 pkt. Maksymalnie do zdobycia będą 74 punkty. Minimum punktowe, aby egzamin był zdany – to 68 pkt. Czas egzaminu jak do tej pory – 25 minut.
Baza pytań
Bazę będzie stanowiło około 1000 pytań dotyczących wszystkich kategorii.
– Zamysł jest taki, by przyszli kierowcy uczyli się przepisów a nie odpowiedzi na pamięć – wyjaśnia Wioletta Myszkowska. – To jest słuszne założenie.
Nowe kategorie
Pojawi się nowa kategoria prawo jazdy – AM – posiadacze będą mieli uprawnienia do jazdy lekkimi pojazdami 4-kołowymi, czyli kładami oraz motorowerem. Pojawi się również kategoria A2 dla motocykli o mocy do 35 kW.
W przypadku kategorii A osoby, które zdawać będą na prawo jazdy po raz pierwszy, będą musieli mieć ukończone 24 lata. Do tej pory wymagany wiek to 18 lat. Jeśli chodzi o kategorię A1, na motocykle o pojemności do 125 cm sześć., bez zmian – trzeba mieć ukończone 16 lat.
Nowe elementy w praktycznym na motocykle
Nie tylko pojawiają się nowe kategorie. W egzaminie praktycznym przyszłych kierowców motocykli też będą zmiany.
Egzaminowani będą musieli wykonać szybki slalom między pachołkami przy prędkości 30 km/h – informuje nasza ekspertka. – Zupełnie nowym elementem będzie również ominięcie przeszkody przy prędkości 50 km/h. Będzie to prawdopodobnie przeszkoda z kierunkowskazami prawym i lewym. W ostatniej chwili jeden się włączy by zasugerować stronę, z której przeszkoda ma być ominięta.
Taki element na placu manewrowym pozwoli egzaminatorowi sprawdzić technikę jazdy kandydata na kierowcę przy dużych prędkościach, balansowanie ciałem no i oczywiście refleks – tłumaczy Myszkowska. – Plac manewrowy będzie więc zmieniony. Pojawią się też urządzenie mierzące prędkość.
Źródło: gs24.pl