Jeśli chcesz zostać dobrym kierowcą, musisz się do tego dobrze przygotować.
Wyuczone na pamięć odpowiedzi na pytania egzaminacyjne nie wystarczą.
Musisz doskonale zrozumieć i potrafić zastosować przepisy ruchu drogowego w praktyce.

Ośrodek Szkolenia Kierowców
SZCZEPANIAK szkolenie z charakterem
profesjonalnie Ci w tym pomoże!

Wysoki poziom szkolenia
gwarancją sukcesu!

98-200 Sieradz,ul. Al.Pokoju 11c
tel.506 057 350 , 506 173 345

Chcesz wiedzieć więcej?
Wejdź na www.oskszczepaniak.pl

15 lis 2011

Tak będzie wyglądał nowy test na prawo jazdy

Od wielu lat egzamin teoretyczny na prawko jest raczej formalnością. Jednak już wkrótce się to zmieni. Od 11 lutego 2012 roku wchodzą w życie nowe przepisy, które znacznie zmieniają formę tego testu. Na końcu tego artykułu znajdziecie link do symulacji nowego egzaminu.

SPH Credo

Dzisiaj wystarczy nauczyć się na pamięć nieco ponad 400 dość schematycznych pytań, a na egzaminie zdający ma aż 25 minut, aby odpowiedzieć na 18 z nich. Od lat głównym zarzutem dla takiej formy egzaminowania jest fakt, że kierowca na drodze ma znacznie mniej czasu na podjęcie prawidłowej decyzji. Aby zmusić zdającego do szybszego analizowania sytuacji na drodze od przyszłego roku będzie on miał dużo mniej czasu na odpowiedź. Również sama forma pytań się zmieni.

Darek Delmanowicz

Egzamin nadal będzie trwał 25 min, ale tym razem będą łącznie 32 pytania. 20 z nich będzie podstawowych, a 12 pozostałych - dostosowanych do konkretnej kategorii prawa jazdy. Pytania "podstawowe" będą ograniczone czasowo i egzaminowany będzie miał jedynie 10 sekund na udzielenie odpowiedzi. W 12 z nich znajdą się filmy prezentujące konkretną sytuację na drodze. Tym razem wszystkie pytania będą posiadały tylko jedną poprawną odpowiedź - 20 pierwszych to pytania na które można udzielić odpowiedzi "tak" lub "nie", natomiast w pozostałych trzeba będzie wybrać jedno z 3 rozwiązań.

Kolejną nowością ma być waga pytań. W zależności od tego, jak ważny jest poruszony problem za odpowiedz będzie można uzyskać od 1 do nawet 3 punktów. Do zaliczenia trzeba będzie zdobyć 68 z 74 możliwych punktów, czyli przekroczyć 91 proc. Raz udzielona odpowiedź nie będzie mogła być zmieniona.


Nowa baza będzie zawierać aż 1200 pytań. Co prawda będą one znane, ale tak duża liczba ma spowodować, że uczenie się ich na pamięć będzie nieopłacalne. Dużo szybszą metodą ma być
faktycznie zapoznanie się z kodeksem drogowym i wyuczenie się odruchów niezbędnych przyszłemu kierowcy.
Ekspresowa forma testu ma upodobnić go do rozwiązywania problemów podczas rzeczywistej jazdy samochodem. Oznacza to, że będzie dużo trudniej, niż do tej pory. 10 sekund nie pozwoli na spokojne przeanalizowanie sytuacji na drodze, a odpowiedzi będą musiały być udzielane niemal odruchowo. W przypadku pytań za 3 punkty będzie można udzielić maksymalnie 2 błędnych odpowiedzi.

Specjaliści już szacują, że po wprowadzeniu nowej formy testów 30-40 proc. osób nie zda egzaminu teoretycznego (obecnie jest to około 10 proc.). Choć faktycznie, aktualny egzamin teoretyczny jest wyjątkowo łatwy, celem urzędników nie powinny być kolejne zmiany w formie egzaminu, a poprawienie jego zdawalności, dzięki lepszemu szkoleniu. Niestety, najprostsze metody na ogół są mało skuteczne.

Pod poniższym linkiem znajdziecie przykładowy test, który prezentuje jak będzie wyglądać nowa forma egzaminowania. Teraz już nie będzie tak łatwo. Sprawdź, czy zdasz...