Jeśli chcesz zostać dobrym kierowcą, musisz się do tego dobrze przygotować.
Wyuczone na pamięć odpowiedzi na pytania egzaminacyjne nie wystarczą.
Musisz doskonale zrozumieć i potrafić zastosować przepisy ruchu drogowego w praktyce.

Ośrodek Szkolenia Kierowców
SZCZEPANIAK szkolenie z charakterem
profesjonalnie Ci w tym pomoże!

Wysoki poziom szkolenia
gwarancją sukcesu!

98-200 Sieradz,ul. Al.Pokoju 11c
tel.506 057 350 , 506 173 345

Chcesz wiedzieć więcej?
Wejdź na www.oskszczepaniak.pl

26 sty 2012

Będą zmiany w egzaminach na prawo jazdy

W dniu 19.01.2013 r. wejdą w życie nowe zasady zdawania egzaminu na prawo jazdy. Nowe przepisy miały zacząć obowiązywać już 11.02.2012 r., jednak z uwagi na spore zmiany, jakie przewidują, oraz konieczność należytego przygotowania się do ich realizacji, data ich wejścia w życie została przesunięta. Poza zmianami w zakresie sprawdzania kwalifikacji kandydatów na kierowców, nowelizacja objęła szereg nowych przepisów regulujących całościowo różne aspekty związane z nabywaniem i realizacją uprawnień do kierowania pojazdami.
Dotychczasowe zasady egzaminowania
Aktualnie, aż do dnia wejścia w życie odpowiednich przepisów ustawy o kierujących pojazdami, obowiązują zasady zdawania egzaminu na prawo jazdy określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. z 2005 r. nr 217, poz. 1834 ze zm.).
Zgodnie z nimi, egzamin państwowy obejmuje część teoretyczną i praktyczną.
Egzamin teoretyczny przeprowadza się w formie testu - zasadniczo komputerowo, wyjątkowo w formie pisemnej (np. w razie awarii urządzenia egzaminacyjnego) bądź ustnej (np. w przypadku osób niewładających żadnym z dostępnych języków). Pytania na teście wybierane są losowo przez system komputerowy z zamkniętej bazy pytań. Rozwiązanie testu polega na wyborze dla każdego pytania spośród trzech zaproponowanych odpowiedzi wszystkich odpowiedzi prawidłowych, przy czym może być ich jedna, dwie lub trzy. Niewybranie dla określonego pytania wszystkich odpowiedzi
prawidłowych lub wybranie odpowiedzi nieprawidłowej oznacza błąd.
W przypadku egzaminu na prawo jazdy kategorii B zakres pytań w teście wynosi 1-18, dopuszczalna liczba błędów nie może przekroczyć 2, natomiast czas trwania egzaminu to 25 minut. Nie jest wymagane, by zadania były rozwiązywane na bieżąco, dopuszcza się powracanie do każdego z nich w zależności od potrzeb zdającego.
Zdanie egzaminu teoretycznego (którego wynik jest ważny przez okres 6 miesięcy) jest warunkiem przystąpienia do egzaminu praktycznego, polegającego na wykonaniu określonych zadań na placu manewrowym oraz w ruchu drogowym.
Co zmieni się po wejściu w życie nowych przepisów?
Przewidziane ustawą o kierujących pojazdami zmiany w zakresie zdawania egzaminu na prawo jazdy dotyczą przede wszystkim egzaminu teoretycznego. Egzamin ten będzie miał formę testu jednokrotnego wyboru z pytaniami generowanymi w czasie rzeczywistym. Zasadę tę konkretyzować mają przepisy rozporządzenia Ministra Transportu w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Do tej pory rozporządzenie to nie zostało wydane, natomiast źródłem wiedzy o planowanych zmianach jest jego projekt z dnia 14 listopada 2011 r.
Nowe zasady zdawania egzaminu na prawo jazdy wejdą życie w 2013 r.
Tak jak obecnie, test będzie składał się z pytań wybranych losowo z katalogu zatwierdzonego przez Ministra Transportu. Baza ta ma zawierać jednak dużo więcej pytań niż do tej pory (mówi się o liczbie 1.200 pytań) i będzie tworzona dynamicznie, tj. co jakiś czas będzie uzupełniana o nowe pytania.
Test na prawo jazdy kategorii B ma składać się z 32 pytań, z czego 20 pytań ma dotyczyć wiedzy podstawowej, a pozostałe 12 wiedzy specjalistycznej charakterystycznej dla danej kategorii. Każde pytanie ma posiadać tylko jedną prawidłową odpowiedź oraz przypisaną liczbę punktów o różnej wartości (1, 2 lub 3 w zależności od znaczenia danego pytania dla bezpieczeństwa ruchu drogowego). Odpowiedzi mają być dwojakiego rodzaju: tylko dwie opcje TAK/NIE oraz pytania z trzema odpowiedziami A, B i C, z których prawidłowa będzie tylko jedna.
Pytania będą tak skonstruowane, aby zdający odpowiadał na nie z punktu widzenia kierowcy. Statyczne pytania z obrazkami mają być zastąpione dynamicznymi sytuacjami ilustrowanymi krótkimi animacjami lub klipami wideo.
Zdający będzie mógł zmienić udzieloną odpowiedź tylko do momentu jej zatwierdzenia przez przejście do następnego pytania lub do momentu upływu wyznaczonego czasu (na odpowiedź ma być przewidzianych od kilku do kilkudziesięciu sekund). Oznacza to, że inaczej niż obecnie, nie będzie możliwe powracanie do poprzednich pytań.
Pomimo zwiększonej liczby pytań, nie zmieni się czas przeprowadzania egzaminu - 25 minut.
Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania to 74, z czego dla zdania egzaminu konieczne będzie zebranie co najmniej 68 punktów.
Wobec braku rozporządzeń wykonawczych, wiele szczegółów nie jest jeszcze ostatecznie ustalonych, a niektóre omówione kwestie mogą się zmienić.
W porównaniu do stanu obecnego, nie ulegną natomiast większym zmianom zasady zdawania egzaminu praktycznego.
Przepisy wejdą w życie później
Zgodnie z przepisami końcowymi ustawy o kierujących pojazdami, w zasadniczej części obejmującej m.in. regulacje dotyczące egzaminu na prawo jazdy, miała ona pierwotnie wejść w życie po upływie roku od dnia jej ogłoszenia, tj. 11 lutego 2012 r. Jednak vacatio legis ustawy zostało znacznie przedłużone. Przyczyną takiej decyzji stały się problemy techniczne i finansowe związane z potrzebą należytego przygotowania ośrodków egzaminacyjnych do realizacji nowych zasad.
W związku z powyższym Sejm znowelizował ustawę, a zmiany te Senat przyjął bez poprawek w dniu 19 stycznia br. (na dzień oddania gazety do druku ustawa została skierowana do Prezydenta RP w celu jej podpisania). Zgodnie z nowym brzmieniem przepisy ustawy o kierujących pojazdami wejdą w życie dopiero 19 stycznia 2013 r.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 5.01.2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. nr 30, poz. 151 ze zm.)
Gazeta Podatkowa nr 8 (840) z dn. 2012.01.26, strona 23
onet.pl