Jeśli chcesz zostać dobrym kierowcą, musisz się do tego dobrze przygotować.
Wyuczone na pamięć odpowiedzi na pytania egzaminacyjne nie wystarczą.
Musisz doskonale zrozumieć i potrafić zastosować przepisy ruchu drogowego w praktyce.

Ośrodek Szkolenia Kierowców
SZCZEPANIAK szkolenie z charakterem
profesjonalnie Ci w tym pomoże!

Wysoki poziom szkolenia
gwarancją sukcesu!

98-200 Sieradz,ul. Al.Pokoju 11c
tel.506 057 350 , 506 173 345

Chcesz wiedzieć więcej?
Wejdź na www.oskszczepaniak.pl

24 paź 2011

Rowerzyści mogą więcej - zmiany w kodeksie drogowym

Kierowcy uważajcie! Od soboty 21 maja cykliści mają więcej przywilejów na drodze.


Najważniejsze zmiany w prawie o ruchu drogowym to możliwość przewożenia dzieci w specjalnych rowerowych przyczepkach, wyprzedzanie z prawej strony wolno jadących samochodów, czy jazda obok innego rowerzysty, jeśli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu. 
Najważniejsze zmiany w kodeksie drogowym dotyczące rowerzystów
www.sxc.hu

1. Czym jest rower

Oprócz tradycyjnego jednośladu, będzie nim także trójkołowiec o szerokości do 0,9 m, czy mieszcząca się w tych wymiarach riksza. Nowelizacja mówi też o rowerach elektrycznych, które do tej pory traktowane były jak motocykle. Taki rower musi mieć silnik zasilany napięciem nie większym niż 48 V i korzystając z elektrycznego napędu nie może rozwijać większej szybkości niż 25 km/h.

2. Wózek rowerowy 
Będzie nim każdy rower przekraczający szerokość 0,9 m. Takie pojazdy nie będą mogły poruszać się po ścieżkach dla rowerzystów.


3. Śluza rowerowa
Choć w Europie Zachodniej są one codziennością, to na ulicach polskich miast dopiero się pojawiają. Będzie to wyznaczony obszar pomiędzy linią zatrzymania samochodów a skrzyżowaniem, który kierujący rowerem, po ominięciu samochodów, będzie wykorzystywał do ustawienia się do lewoskrętu.


4. Jazda środkiem pasa
Zgodnie ze starymi przepisami rowerzysta musiał jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Teraz na skrzyżowaniu (w tym na rondzie) i bezpośrednio przed nim może poruszać się
środkiem pasa, jeśli umożliwia on opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku.


5. Wyprzedzanie rowerem
Rowerzysta będzie mógł wyprzedzać z prawej strony wolno jadące pojazdy i np. swobodnie dojechać do świateł na skrzyżowaniu. Teraz mógł tylko omijać stojące samochody.

6. Pierwszeństwo na przejeździe
Chodzi o ścieżki rowerowe przecinające jezdnie. Teraz rowerzysta jadący po nich będzie miał pierwszeństwo przed samochodem, kiedy ten skręcać będzie z drogi głównej.


7. Rowerami obok siebie
Nowe prawo daje możliwość jazdy dwóch rowerzystów obok siebie, ale tyko wtedy, gdy nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu. Dzięki temu dorośli będą mogli na przykład asekurować swoje dzieci (dziś można za to dostać 50 zł mandatu).

8. Przewożenie dzieci
Nowe przepisy dają możliwość przewozu najmłodszych w specjalnych dwukołowych przyczepkach ciągniętych za rowerem (teraz grozi za to 300 zł mandatu).


9. Rowerem po chodniku
Będzie możliwość jazdy po nim, ale tylko podczas złych warunków pogodowych: mgły, deszczu, śniegu czy wiatru. Oczywiście rowerzysta ma obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym. Nadal będzie obowiązywał przepis, że rowerzysta może jechać chodnikiem, jeśli na położonej obok jezdni dozwolona prędkość jest wyższa niż 50 km/h, a chodnik ma więcej niż dwa metry szerokości.

Zmiany w przepisach ruchu drogowego podobają się rowerzystom
Zmiany poszły w dobrym kierunku – uważa Sławomir Szota z klubu turystyki rowerowej Rider z Opola. – Wreszcie ktoś zauważył, że rower nie służy tylko do rekreacji, ale jest pełnoprawnym środkiem komunikacji.


Według Szoty nowe przepisy powinny poprawić bezpieczeństwo rowerzystów. - Zwłaszcza te dające możliwość jazdy chodnikiem w trudnych warunkach atmosferycznych czy powstawanie śluz dla rowerzystów, ułatwiających pokonywanie skrzyżowań – wylicza Sławomir Szota.

Nowe prawo nic natomiast nie mówi o obowiązku jazdy w kaskach oraz odblaskowych kamizelkach. - Może i dobrze - mówi Sławomir Szota. - Ludzie powinni sami dojrzeć do tego, by zakładać na głowy kaski. One naprawdę ratują życie. Nakazami nic jeszcze nie wskórano.

Nowe przepisy prawa o ruchu drogowym chwali także policja:
- Nawet najlepsze prawo nie zastąpi jednak budowy ścieżek rowerowych. To na nich rowerzyści są najbezpieczniejsci - wyjaśnia Jacek Zamorowski z Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu, a prywatnie zapalony cyklista. - Nic też nie zastąpi wyobraźni. Trzeba pamiętać, że jadący rowerem w zderzeniu z samochodem nie ma szans.


źródło: motoregio.pl