Jeśli chcesz zostać dobrym kierowcą, musisz się do tego dobrze przygotować.
Wyuczone na pamięć odpowiedzi na pytania egzaminacyjne nie wystarczą.
Musisz doskonale zrozumieć i potrafić zastosować przepisy ruchu drogowego w praktyce.

Ośrodek Szkolenia Kierowców
SZCZEPANIAK szkolenie z charakterem
profesjonalnie Ci w tym pomoże!

Wysoki poziom szkolenia
gwarancją sukcesu!

98-200 Sieradz,ul. Al.Pokoju 11c
tel.506 057 350 , 506 173 345

Chcesz wiedzieć więcej?
Wejdź na www.oskszczepaniak.pl

24 paź 2011

Prawo jazdy - duże zmiany w testach, kategoriach i egzaminach

Od lutego 2012 r. egzaminy na prawo jazdy będą trudniejsze - przede wszystkim za sprawą nowych testów. W 2013 r. powrócą natomiast zielone listki.


Zmiany w przepisach dotyczących egzaminów i kategorii praw jazdy oraz świeżo upieczonych kierowców zawiera nowa ustawa o kierujących pojazdami. Część jej przepisów wejdzie w życie w lutym przyszłego roku, inne w 2013 r. 

Fot./ M. Kapała

Teoria trudniejsza 
Na początek zła wiadomość dla wszystkich kandydatów na kierowców, egzamin teoretyczny na prawo jazdy będzie trudniejszy od tego, który należy zdać teraz. Dziś osobie egzaminowanej na prawo jazdy kategorii B komputer losuje 18 pytań z puli 450. Na rozwiązanie testu mamy 25 minut. Aby zdać egzamin nie możemy zrobić więcej niż dwa błędy.

Od przyszłego roku ma być inaczej. Komputer wylosuje 32 pytania z puli 3000. Znikną też pytania wielokrotnego wyboru.

- Odpowiedzi będą wartościowane – wyjaśnia Włodzimierz Twardoń, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu. – Będzie można dostać za nie 1, 2, lub 3 punkty.

Liczba punktów, które można dostać za odpowiedź, będzie zależała od tego, jak duży wpływ na bezpieczną jazdę ma dane pytanie. Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 74, natomiast aby zaliczyć egzamin, trzeba ich będzie zdobyć 68.

Kolejna istotna zmiana: - Egzaminowany na jedną odpowiedź będzie miał około 46 sekund – mówi dyrektor Twardoń. - Chodzi o to, by miał taki sam czas na reakcję, jakby był w normalnym ruchu. Przecież dojeżdżając do skrzyżowania, kierowca ma tak naprawdę kilkanaście sekund na ocenę sytuacji.

Specjaliści z Ministerstwa Infrastruktury chcą, by już podczas egzaminu teoretycznego możliwe było sprawdzenie, czy przyszły kierowca będzie potrafił szybko zareagować na zmieniającą się na drodze sytuację. 

Nowa forma teoretycznego egzaminu na prawo jazdy ma obowiązywać od 10 lutego 2012 roku. Wcześniej muszą pojawić się odpowiednie rozporządzenia. Ministerstwo musi też skończyć prace nad nowymi testami i rozwiązać wszystkie kwestie techniczne. Jak informuje resort, testy nie będą gotowe wcześniej niż w listopadzie.

Świeżynki będą miały trudniejNowe prawo ma być również bardziej restrykcyjne dla świeżo upieczonych kierowców. Ci którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kat. B, będą poddani dwuletniemu okresowi próby, a na szybie ich samochodu, będzie musiał być widnieć zielony listek. 

Jeśli w tym czasie kierowca z krótkim stażem popełni dwa wykroczenia, będzie musiał iść na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne, a okres próby wydłuży się o kolejne dwa lata. Jeśli w ciągu dwuletniego okresu próby popełni trzy wykroczenia, prawo jazdy zostanie mu odebrane.

Kurs reedukacyjny ma kosztować 300 zł i będzie organizowany przez WORD-y. Będzie to niemal identyczne szkolenie do tego, które przechodzą kierowcy, chcący zmniejszyć liczbę punktów karnych na swoim koncie.

Oprócz tego świeżo upieczony kierowca będzie musiał przejść pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy kurs dokształcający z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie. Ale to nie wszystko. 

W okresie próbnym, przed upływem ósmego miesiąca od daty otrzymania dokumentu, kierowcy nie będą mogli przekraczać 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej.

- Te zmiany mają wejść w życie dopiero na początku 2013 roku – mówi Włodzimierz Twardoń. – Oczywiście jeśli do tego czasu pojawią się odpowiednie rozporządzenia.

Nowe kategorie praw jazdy
Również od 2013 roku mają być wprowadzone nowe kategorie praw jazdy na jednoślady i quady. Oczywiście trudniej też je będzie zdobyć.

Kategoria AM > Przeznaczona dla kierujących motorowerami i lekkimi czterokołowcami (masa do 350 kg, prędkość do 45 km/h, silnik o pojemności do 50 cm sześć.). Kategoria ta dostępna jest po ukończeniu 14 lat. Ta kategoria zastępuje kartę motorowerową.

Kategoria A1 > Upoważnia do jazdy motocyklami o pojemności do 125 cm sześć., mocy do 15 KM i stosunku mocy do masy nie większej niż 0,13 KM/kg oraz do jazdy motocyklami trzykołowymi o mocy do 20 KM. Prawo jazdy tej kategorii dostępne jest od 16. Roku życia.

Kategoria A2 > Uprawnia do jazdy motocyklami z silnikiem o mocy do 47 KM. Wcześniej jednak będzie musiał skończyć 18 lat.

Kategoria A > Podniesiono z 18 do 24 lat wiek uprawniający o staranie się o ten dokument na największe motory, a więc te z silnikiem o mocy większej niż 47 KM.

Chcesz zrobić prawo jazdy? Pospiesz się
Na pewno nowy egzamin na prawo jazdy kategorii B będzie trudniejszy. Po pierwsze pula pytań, na które możesz trafić zwiększa się z 450 do 3000. Po drugie na teście, zamiast 18, będą 32 pytania, a do tego na odpowiedź na każde z nich będzie tylko 46 sekund. Dziś jest to w przybliżeniu 1 minuta i 23 sekundy.

Dlatego radzimy - jeśli planujesz w najbliższym czasie pójść na kurs prawa jazdy, zrób to jak najszybciej, by mieć szansę zdawać egzamin na starych zasadach.

Okiem fachowców
Policjanci, instruktorzy nauki jazdy, fachowcy od bezpieczeństwa uważają, że proponowane zmiany idą w dobrym kierunku.

Paweł Dytko, kierowca rajdowy i wyścigowy, specjalista od spraw bezpieczeństwa na drodze:
- Nowicjuszom za kółkiem nie grzeszącym przecież doświadczeniem, najbardziej przydadzą się dodatkowe szkolenia. Maltretując słupki na placu manewrowym, czy do znudzenia ucząc się parkowania i wjazdu do zatoczki, nikt jeszcze nie został dobrym kierowcą. Doświadczenie zdobywa się na drodze oraz kursach, na których szkolimy jazdę w trudnych warunkach na macie poślizgowej. To tam m.in. możemy bezpiecznie sprawdzić jak zachowuje się samochód gdy wpadnie w poślizg i co zrobić by z niego bezpiecznie wyjść.

Komisarz Marek Florianowicz z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu:
- To nie sztuka wykuć na pamięć wszystkie testy, a po egzaminie zapomnieć. A obawiam się, że teraz tak to właśnie wygląda. Pomysł, by kandydaci na kierowców musieli odpowiadać na pytania w takim czasie, jaki będą mieli na podjęcie decyzji w ruchu, powinien wpłynąć na to, że ludzie będą starali się uczyć przepisów ze zrozumieniem.

Tadeusz Nowak, instruktor nauki jazdy:
- To młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków, dlatego dodatkowe szkolenie z bezpieczeństwa nie zaszkodzi. Bardzo dobrym pomysłem jest też to, że kierowców bez doświadczenia obowiązywać będą mniejsze limity prędkości oraz to, że po trzecim wykroczeniu stracą prawo jazdy. To na pewno da do myślenia świeżo upieczonym kierowcom.


źródło: regiomoto.pl