Jeśli chcesz zostać dobrym kierowcą, musisz się do tego dobrze przygotować.
Wyuczone na pamięć odpowiedzi na pytania egzaminacyjne nie wystarczą.
Musisz doskonale zrozumieć i potrafić zastosować przepisy ruchu drogowego w praktyce.

Ośrodek Szkolenia Kierowców
SZCZEPANIAK szkolenie z charakterem
profesjonalnie Ci w tym pomoże!

Wysoki poziom szkolenia
gwarancją sukcesu!

98-200 Sieradz,ul. Al.Pokoju 11c
tel.506 057 350 , 506 173 345

Chcesz wiedzieć więcej?
Wejdź na www.oskszczepaniak.pl

2 gru 2011

Poradnik: Szyby samochodowe i wycieraczki - o czym pamiętać przed zimą ?

Okres jesienno-zimowy to ciężka próba dla szyb samochodowych. W niskich temperaturach i przy ciągłych opadach deszczu oraz śniegu łatwiej o pęknięcia i zarysowania szkła.


Zarysowana lub uszkodzona szyba przednia to duże zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. Szczególnie zimą jej zły stan przyczynia się do pogorszenia widoczności, co może doprowadzić do wypadku. W przypadku kontroli drogowej, uszkodzona szyba czołowa może być także powodem odebrania dowodu rejestracyjnego.

Mandat za pęknięcie

- Według przepisów wszystkie uszkodzenia w polu widzenia dyskwalifikują szybę – mówi diagnosta Dariusz Szenajch z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów WX 86. – Za pole widzenia uznaje się zakres pracy wycieraczek. Uszkodzenia częściej pojawiają się zimą, kiedy drogi sypane są żwirem. Błędem kierowców jest też mocne skrobanie lodu na szybie i niewymienianie zużytych wycieraczek. 

Eksperci NordGlass przekonują, że wyjątkowo niekorzystnie na szyby samochodowe wpływają niskie temperatury.  Warto wiedzieć, że nawet w najmniejsze uszkodzenia wnika woda, która zamarzając powiększa ubytek. W takim przypadku to niemal pewne, że w ciągu kilku miesięcy niewielkie odpryski powiększą się dwukrotnie. 

Uszkodzona szyba nie tylko ogranicza widoczność, ale stanowi również bezpośrednie niebezpieczeństwo. Możliwe jest jej całkowite pęknięcie podczas jazdy, z reguły taka szyba podczas wypadku nie wytrzymuje również naporu poduszek powietrznych.

Naprawa w pół godziny

Nowoczesne techniki pozwalają na naprawę niektórych uszkodzeń szyb, bez konieczności ich wymiany. 

- Niewiele osób wie, że naprawa szyby, a nawet jej wymiana jest naprawdę szybka. W naszych serwisach pracują specjaliści, którym naprawa szyby zajmuje do 25 minut, a jej wymiana około godziny – mówi Michał Zawadzki z NordGlass.

Aby szyba kwalifikowała się do naprawy uszkodzenie powinno być mniejsze niż pięciozłotowa moneta (czyli 24 mm) i znajdować się minimum 10 cm od najbliższej krawędzi. O tym co będzie działo się z szybą pomoże zadecydować doświadczony pracownik serwisu samochodowego.
Koszt naprawy szyby to zaledwie 25 proc. ceny wymiany. Jednak by móc bezpiecznie dojechać do punktu serwisowego należy odpowiednio zabezpieczyć uszkodzoną szybę. Zabezpieczenie takie najlepiej wykonać z przeźroczystej folii i taśmy klejącej, zakładając je od zewnątrz auta. To rozwiązanie tymczasowe - do zastosowania tylko podczas dojazdu serwisu szyb samochodowych.
 
Pamiętaj o wycieraczkach

Eksperci przekonują, że duży wpływ na stan szyby przedniej mają wycieraczki. Jeśli pióra są zużyte, pracują niestabilnie, a podczas wycierania na szybie powstają smugi, łatwo o głębokie zarysowania. Wycieraczek najlepiej pracują przez około pół roku od zamontowania, kiedy pióra wykonują średnio 50 tysięcy cykli wycierania. Prawdziwym sprawdzianem jest dla nich sezon zimowy. Narażone są wtedy na działanie niskich temperatur, opadów, jak również soli. 

Gdy wycieraczki są zużyte, należy je szybko wymienić. Aby spowolnić zużycie gumy można pokryć szybę powłoką hydrofobową. Dzięki niej powierzchnia szyby staje się idealnie gładka, co sprawia, że woda i brud szybko spływają z szyby. W efekcie wycieraczki mogą być używane znacznie rzadziej, a przy prędkości ponad 80 km/h ich użycie praktycznie nie jest potrzebne.

Bartosz Gubernat